L’última paraula.

Normalment es fa la crítica d’un llibre a la fi, quan ja l’hem llegit però jo -i no és per fotre-, vaig a fer-ho ara.

Per què ara…?, preguntareu. Aleshores, perque encetar a llegir un llibre, a banda de llegir la sinopsi, les credencials, les lletretes xicotetes dels primeres fulls i olorar-lo, per suposat, és un acte molt especial, fins i tot significatiu.

Les dedicatòries que fa l’autor, i les cites de en Vicent Andrés Estellés i en Cesare Pavese, potser també siguen especials a l’hora de que, l’inici de la lectura, eixa preparació, siga important. Inclús a alguns llibres, les dedicatòries manuscrites fan que l’acte de llegir siga una mica diferent, si estan.

La qüestió, i per no allargar més el tema, vaig encetar el llibre ahir, i pot ser, per alguna d’eixes coses de la vida em vaig enrecordar de mon pare i de ma mare. Últimament estic pensant en ells però no en tristor simplement els tinc pressents. El cas, que de prompte es plenaren els ulls de llàgrimes quan llegia estes paraules: “…ha arruixat amb fúria inesperada les teulades i els carrers…”, referint-se a una pluja forta.

Va vindre a mi el record de mon pare, i jo de la seua mà quan anavem a la platja de Les Arenes des de la caseta dels iaios per vore l’horatge, els núvols i la mar.

Encetar alguna cosa és important i fer-ho amb els records de la teua vida potser siga més important encara és per açò que escric aquestes línies.

Ja quan l’acabe, quan el tinga enllestit, acabaré aquest comentari meu afegint el que siga. De moment em fea falta començar a escriure sobre ell.

ADENDA: Ja l’he enllestit. Sembla un bon llibre, de lectura ràpida i interessant. Molt recomanable.

Em recorda una sèrie d’espirals, les històries que es baretgen i s’entrecreuen com les volutes del fum en l’aire. També és com guinyar-li l’ull a la vida, o a la mort, o a les dues coses a la vegada, ja que com podem vore, estan tant estretament nugades que no podem desenfilar-les.

A tots ens toca. I és ella, la que té l’ultima paraula. Mentrestant gaudirem llegint.

Aquesta entrada ha esta publicada en Llibres. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa el teu comentari

